Vodní záchranná služba Hracholusky - zřízení radiového spojení
S kolegou jsme byli požádáni o výpomoc při stavbě radiové sítě, nebo spíš pokrytí přehrady Hracholusky radiovým signálem, vybrat vhodné pásmo, radiostanice a provést praktickou zkoušku spojení člunu se základnou a záchranáře s člunem a základnou. Přehrada se klikatí mezi skalisky, je dlouhá 22km, okolní terén je vůbec dost členitý (skála, les).
Sobota 6.11.2010. Pro test jsme připravili radioamatérské stanice. Umožňují vyzkoušet několik pásem, stupňů výkonu a hlavně na nich můžeme poměrně přesně odečíst sílu signálu. Pro stálé osazení budou potom použity radiostanice Motorola GM360 nebo jejich ekvivalent.
Na základně jsme vztyčili stožár zhruba 7-metrový, osadili anténou GP 1/4 a stanicí Icom 847. Na druhé základně (chata, na které by byl případně umístěn převaděč) půlvlný dipol se stanicí Kenwood TM-D700. Na člunu použita anténa 1/4 lambdy s magnetickým základem. Výkon pro test zvolen 5W.
Na základně zůstal jeden kluk od záchranářů, na druhé základně moje maličkost a kolega nasedl do člunu. Posádka se člunem projela celou přehradu, od hráze až po Butov, neustále ve spojení, udávali jsme si navzájem sílu signálu a čitelnost, bylo zajímavé sledovat jak se kmitočet kolem 160MHz ohýbal přes skaliska, naopak jak měl problém projít přes les. Každopádně se podařilo navázat spojení po celé délce přehrady, převaděč naštěstí nebude nutný. Největší problém byl u Butova, signál z člunu na základně s-0, radio-3, na hranici srozumitelnosti. Bude rozhodnuto v konečné verzi navýšit stožár, výkony na 10W a lehce ziskovou anténu na základně. Pro test jsme úmyslně vybrali antény s 0dB ziskem.
Taky se naskytlo pár zádrhelů, třeba když kolega na antibiotikách letěl po přehradě ve člunu plnou rychlostí a zapoměl na kulicha :-), hlavu od krku nahoru jako kus ledu, a ještě ke všemu při otočce na Butově poryv větru odtrhl magnetickou antenu ze člunu, vytrhla se z konektoru a klesla na dno přehrady. Nebo když couvlo auto s vlekem po břehu upuštěné přehrady do vody, aby bylo možno naložit člun, a kola se prohrábla hluboko do písčitého dna. Musel jsem najet druhým autem s pohonem 4x4 a vytáhnout ho i s naloženým člunem nahoru na louku. Dalším řešením bylo vypustit celou přehradu, ale to by nám asi neprošlo :-).
Prostě bylo to zajímavé odpoledne, plné práce s radiostanicema, anténama a experimentováním s šířením kmitočtů v horším terénu. Taky bylo fajn poznat kluky, kteří jsou zapálení pro svou věc, stavějí Vodní záchrannou službu na Hracholuskách od základu, zázemí, ordinace, čluny, koordinace s integrovaným záchr. systémem (je možno je přivolat přes tel.číslo 155) a podobně.